Testbatterijen
A Developmental NEuroPSYchological Assessment (NEPSY-II-NL)
Afkorting: NEPSY-II-NL
Leeftijd: 5-12 jaar
Uitgever: Pearson
Meetpretentie: neuropsychologische ontwikkeling bij kinderen
Normering: Genormeerd op 907 gezonde kinderen (466 jongens en 441 meisjes uit vier regio’s in Nederland, met een oververtegenwoordiging uit de regio Noord en een ondervertegenwoordiging uit de regio Oost. Er zijn aparte normtabellen per leeftijdsgroep (met intervallen van een half jaar, van 5;0 jaar tot en met 12;11 jaar).
Non-verbale Leerstoornisschalen (NLD)
Afkorting: NLD
Leeftijd: 6 tot en met 12 jaar
Uitgever: Bohn Stafleu van Loghum
Beschrijving test: De Non-verbale Leerstoornissenschaal is een op Nederlandse kinderen van 6 tot en met 12 jaar afgestemde bewerking van de Nonverbal Learning Disabilities-schaal van Rourke (1993). De Voorschoolse NLD-schaal is een nieuw ontwikkelde schaal, bedoeld om vroege kenmerken van nonverbal learning disabilities, NLD, bij Nederlandse kinderen van 0 tot en met 6 jaar vast te stellen.
Meetpretentie: non-verbale leerstoornissen
Oriënterend Neuropsychologisch Onderzoek (ONO)
Afkorting: ONO
Jaar uitgave: 1998
Duur: 1u – 1.5u
Uitgever: Stichting ITON
Beschrijving test: Het ONO is bedoeld als eerste oriënterende stap (signalering, screening) bij het vaststellen van neuropsychologische functiestoornissen bij CVA-patiënten. Indien noodzakelijk, kan na het ONO een tweede stap genomen worden: gerichte neuropsychologische tests.
Meetpretentie: De ONO meet CVA-gebonden gedragsbeperkingen en gedragsuitval bij volwassen cva-patiënten na het acute stadium.
Bronnen:
- http://www.stichtingiton.nl/ono/p/informatie/index.html
- Dijkstra-Hekkink, J.G.B., & van Cranenburgh, B.. (1997). Neuropsychologisch onderzoek bij CVA-patiënten. Tijdschrift voor Verpleeghuisgeneeskunde, dec. 3-5.
- Dijkstra-Hekkink, J.G.B., & van Cranenburgh, B. (1998). Oriënterend Neuropsychologisch Onderzoek (ONO), Nederlands Tijdschrift voor Ergotherapie, aug. 26 (4), 136-144.
- Van Cranenburgh, B. (2009). Neuropsychologie, over de gevolgen van hersenbeschadiging? Reed Business. (2e druk, hoofdstuk 13).
Neuropsychologisch Onderzoek bij Kinderen (PINOK)
Afkorting: PINOK
Jaar uitgave: 1994
Uitgever: Swets & Zeitlinger; niet meer verkrijgbaar bij Pearson
Meetpretentie: De PINOK meet verschillende cognitieve functies bij kinderen.
Bronnen:
- Vieijra, J.P.M., König, C.E., & Chaik, A.M. van (1994). Pinok, neuropsychologisch onderzoek bij kinderen. Standaardbatterij. Overzichtsformulier, instruktie- en skoreformulieren. Lisse: Swets & Zeitlinger.
Repeatable Battery for the Assessment of Neuropsychological Status - Update (RBANS-Update)
Afkorting: RBANS-Update
Jaar uitgave: 2012
Duur: 30 min
Leeftijd: 12-89 jaar
Uitgever: Pearson
Meetpretentie: De RBANS-Update is een testbatterij die cognitieve achteruitgang of verbetering meet in de volgende vijf domeinen:
- Onmiddellijk geheugen (List Learning and Story Memory)
- Visuospatieel/constructioneel (Figure Copy and Line Orientation)
- Taal (Picture naming and Semantic Fluency)
- Aandacht (Digit Span and Coding)
- Uitgesteld geheugen (List Recall, List Recognition, Story Memory, and Figure Recall)
Normering: volgens leeftijd
Bronnen:
- http://www.pearsonclinical.com/psychology/products/100000726/repeatable-… http://www.rbans.com/
- Lezak, M. Neuropsychological Assessment. Oxford University Press, 2004
Rivermead Behavioural Memory Test (RBMT)
Afkorting: RBMT
Jaar uitgave: 1985 (origineel), 1993 (Nederlandse bewerking)
Duur: 20 minuten
Leeftijd: Nederlandse versie: ouderen van 45-95 jaar.
Patiënten met hersenletsel: variërend CVA (17-86 jaar),
Contusio cerebri (29-74 jaar),
alcoholgerelateerde stoornissen (29-74 jaar)
dementiegerelateerde stoornissen (32-86 jaar)
Uitgever: Thames Valley Test Company (UK), Pearson Assessment and Information, B.V. (NL)
Beschrijving test: De test bestaat uit 11 items die zijn gebaseerd op gerapporteerde en geobserveerde alledaagse geheugenproblemen bij patiënten met een hersenletsel. De opdrachten betreffen onmiddellijke herinnering, uitgestelde herinnering en herkenning. De testonderwerpen zijn: Herinneren van namen, Herkennen van gezichten, Herkennen van afbeeldingen, Herinneren van afspraken, Afgeven van een boodschap, Herinneren van een route, Oriëntatie en Weergave van een tekst. De testonderwerpen zijn gebaseerd op door patiënten gerapporteerde geheugenproblematiek en op observatiegegevens van patiënten in een revalidatiecentrum.
Meetpretentie: De RBMT meet stoornissen in het alledaagse geheugen functioneren.
Bruikbaarheid: De RBMT heeft vier parallelversies zodat effectmetingen en herstelverloop kwantitatief kunnen worden vastgelegd.
Normering: Nederlands/Belgische normen (1993): normale ouderen, patiënten met CVA, Contusio cerebri, alcohol- en dementie gerelateerde stoornis volgens DSM-III-R, verdeeld naar leeftijdsgroepen, soort instituut, behandelsituatie, etc.
Bronnen:
- https://www.cotandocumentatie.nl/beoordelingen/b/14005/rivermead-behavioural-memory-test/
- https://www.pearsonclinical.nl/complete-set-rbmt-3-nl
- https://www.google.com/url?client=internal-element-cse&cx=010707791405262497563:v3jgfn3oelw&q=https://health.utah.edu/sites/g/files/zrelqx131/files/files/migration/image/rbmt.pdf&sa=U&ved=2ahUKEwjGyqnLrOyEAxWGBNsEHYjhCFMQFnoECAAQAQ&usg=AOvVaw2vn0owwm327yIa_sPCR9hT
- Bouma, A., Mulder, J., Lindeboom, J. & Schmand, B. (2012). Handboek neuropsychologische diagnostiek. Amsterdam: Pearson Assessment and Information B.V.
Test of Everyday Attention (TEA)
Leeftijd: 18-80 jaar
- http://www.pearsonclinical.com/education/products/100000182/test-of-ever…
- https://www.google.com/url?client=internal-element-cse&cx=010707791405262497563:v3jgfn3oelw&q=https://health.utah.edu/sites/g/files/zrelqx131/files/files/migration/image/tea.pdf&sa=U&ved=2ahUKEwjP-aTZrOyEAxV1h_0HHU1vAa4QFnoECAIQAQ&usg=AOvVaw24e8Mit18boDLCu_XEY4W5
- http://www.emrehab.com/assessment-tea.htm
- Strauss, E., Sherman, E., & Spreen, O. (2006). A Compendium of Neuropsychological Tests: Administration, Norms and Commentary. New York: Oxford University Press, Inc.
Test of Everyday Attention for Children (TEA-Ch)
Uitgever: Pearson
- Ruimteschepen (selectieve aandacht)
- Tel mee (volgehouden aandacht)
- Trollen tellen (aandachtscontrole/switching)
- Ruimteschepen dubbeltaak (volgehouden aandacht, aandachtscontrole/switching)
- Speurtocht (selectieve aandacht)
- Tel mee dubbeltaal (volgehouden aandacht)
- Loop, sta stil (volgehouden aandacht, respons inhibitie)
- Omgekeerde wereld (aandachtscontrole/switching)
- Geheime code (volgehouden aandacht)
- https://www.cotandocumentatie.nl/beoordelingen/b/14472/test-of-everyday-attention-for-children/ https://www.pearsonclinical.nl/tea-ch-nl-complete-set
- Strauss, E., Sherman, E., & Spreen, O. (2006). A Compendium of Neuropsychological Tests: Administration, Norms and Commentary. New York: Oxford University Press, Inc.
Wechsler Memory Scale-IV NL (WMS-IV-NL)
Uitgever: Pearson
- logisch geheugen
- woordparen
- patronen
- visuele reproductie
- ruimtelijk rekenen
- symbool reeksen
waarmee onder andere het verbaal geheugen, het visueel geheugen en het visueel werkgeheugen op zowel korte als lange termijn kunnen worden onderzocht.
Meetpretentie: De WMS-IV is een testbatterij om verschillende geheugen- en werkgeheugenvaardigheden in kaart te brengen.
Bruikbaarheid: Er is een verkorte batterij ontwikkeld van 4 subtests voor oudere personen in de leeftijd van 65-90 jaar.
Bronnen:
Working Memory Test Battery for Children (WMTB-C)
Leeftijd: 5-15 jaar
- https://innovact.co.za/
- http://www.annabosman.eu/documents/SuzanneVelner2006.pdf
- Velner, S. (2006). Werkgeheugen en dyslexie: Het werkgeheugen van Nederlandse dyslectische kinderen en de relatie met leesniveau, lange duurgeheugen en intelligentie. Nijmegen: Radboud Universiteit Nijmegen.
Neuropsychologische Testbatterij voor Getalverwerking en Rekenen bij Kinderen (ZAREIKI-R-NL)
Uitgever: Pearson
LURIA-NEBRASKA Testbatterij (LNNB)
De LNNB bestaat uit 269 afzonderlijk af te nemen en te scoren punten die empirisch werden geselecteerd op basis van hun gevoeligheid voor gedragsproblemen ten gevolge van hersenbeschadiging. Deze items maken een uitgebreide beoordeling van vele belangrijke gebieden, met inbegrip van motorische vaardigheden, perceptuele vaardigheden (auditief, tactiel, visueel), taal (receptieve spraak, expressieve spraak), academische vaardigheden (herkennend lezen, spelling, schrijven, rekenen), geheugen en intellectueel functioneren mogelijk.
- http://link.springer.com/chapter/10.1007%2F978-1-4613-2211-5_10
- Purisch, A.D., & Sbordone, R.J. (1986). The Luria-Nebraska Neuropsychological Battery. Advances in Clinical Neuropsychology, 3, 291-316
Delis-Kaplan Executive Function System (D-KEFS)
Uitgeverij: Pearson
- Design Fluency Test
- Trail Making Test (TMT)
- Tower Test
- Twenty Questions Test (TQT)
- Color Word Interference Test (CWIT).
FEPSY Testbattery
Leeftijd: 7-70 jaar
- Auditieve reactietijd
- Binary Choice Reaction Time
- Tapping Task
- CVSTRecognition Tasks
- Vigilance Task
- Rhythm Task
- Classification Task
- Visual Half Field Tasks
- Corsi Block Tapping
- Naming Task
De testen zijn computergestuurd en koppeling met een EEG is mogelijk. Voor bepaalde subtests is er touch screen facility.
Amsterdamse Neuropsychologische Taken versie 2.0 (ANTv2)
Uitgever: Boom Test Uitgvers
Domeinen van onderzoek zijn:
- Gerichte, verdeelde en volgehouden aandacht
- Werkgeheugenprocessen
- Executieve en psychomotore functies
- Gezichts- en emotieherkenning
- Hoofdrekenen.
Amsterdamse Neuropsychologische Taken versie 3.0 (ANTv3)
Behavioural assessment of the dysexecutive syndrome (BADS-NL)
Leeftijd: Vanaf 15 jaar
- Regel-wisseltest
- Actie-plantest
- Sleutelzoektest
- Dierentuintest
- Dierentuin-plattegrondtest
- Temporele-schattingtest
- Vereenvoudigde Zes-elemententest.
Bij de test hoort de DEX vragenlijst met 20 items m.b.t. emotionele en persoonlijkheidsveranderingen, motivatieproblemen, gedragsveranderingen en cognitieve veranderingen.
Meetpretentie: De BADS meet plannings- en evaluatiestoornissen in het dagelijkse leven bij patienten met hersenaandoeningen.
Behavioural assessment of the dysexecutive syndrome for children (BADS-C)
Afkorting: BADS-C
Jaar uitgave: 2006
Leeftijd: 8 – 16 jaar
Uitgever: Pearson
De bijbehorende DEX-vragenlijst wordt afzonderlijk gescoord.
Meetpretentie: Executieve functies (planning en organisatie)
Normering: De Engelse controle groep bestaat uit 256 personen uit 8 verschillende leeftijdsgroepen, representatief voor de hele bevolking. De klinische groep bestaat uit 114 kinderen met verschillende stoornissen in hun ontwikkeling, zoals ADHD, PDD en TBI.
Bronnen:
- Auteurs H. Emslie, F. C. Wilson, V. Burden, I. Nimmo-Smith, B.A. Wilson
Nederlandse vertaling: A.C. Tjeenk-Kalff & L. Krabbendam - https://www.pearsonclinical.nl/bads-c-testbatterij-voor-executief-functioneren
Boston Diagnostic Aphasia Examination (BDAE)
Uitgever: https://www.pearsonassessments.com/store/usassessments/en/Store/Professional-Assessments/Speech-%26-Language/Western-Aphasia-Battery-Revised/p/100000194.html#tab-details
De testbatterij bestaat uit 34 subtests die een evaluatie beogen van alle taalcomponenten en communicatiegerelateerde functies. Er bestaat ook een verkorte versie, de BDAE-3.
Deze testbatterij is geschikt om de diagnose afasie te stellen.
De afname van de totale batterij duurt zeer lang (1 à 4 uur) en vereist een goede kennis van de afatische syndromen en symptomatologie.
Lezak, M. Neuropsychological Assessment. Oxford University Press, 2004
Birmingham Object Recognition Battery (BORB)
Jaar uitgave: 1993
Uitgever: Psypress
Collectieve Geheugenschaal (CGS)
Uitgever: Swets & Zeitlinger
- Spaanse woorden: de cliënt krijgt een blad met 16 Nederlandse woorden en hun Spaanse vertaling. Hij krijgt 6 minuten de tijd om de woorden en hun vertaling in te studeren (zowel S-NL als NL-S). Daarna krijgt de hij een blad waarop hij binnen 3 minuten alle woorden die hij kan herinneren moet neerschrijven
- 20 figuren: de cliënt krijgt een testblad met 20 figuren die hij binnen 3 minuten uit het hoofd moet leren. Daarna moet hij zo veel mogelijk figuren op een antwoordblad invullen.
- Zuid-Afrikaanse letterkunde en geschiedenis: dit is opnieuw een verbale instudeertaak waarvoor de cliënt 10 minuten de tijd krijgt. Vervolgens mag hij in 5 minuten tijd alle onthouden delen van de zinnen invullen op een antwoordblad.
- Stadsplan:de cliënt moet in 3 minuten bezienswaardigheden onthouden, alsook hun plaats op een kaart. Vervolgens krijgt hij 3 minuten de tijd om ze in te vullen op het antwoordblad.
- Runen-alfabet: hier moeten 20 lettertekens van het Runen-alfabet en hun betekenis (letters van het alfabet) in 3 minuten uit het hoofd worden geleerd. Vervolgens krijgt de cliënt 3 minuten de tijd om de vertalingen op een antwoordblad in te vullen.
- https://books.google.be/books?id=ntwqu2kz7GUC&pg=PA372&lpg=PA372&dq=coll…
- Stinissen, J. (1969). Collectieve Geheugenschaal: voor elf- tot vijftienjarigen. Amsterdam: Swets & Zeitlinger
Cognitieve Testbatterij voor Senioren (COTESS)
- Aandachtsfuncties: Letter detecteren, Tellen Achteruit en Tellen Vooruit, Cijfers herhalen, Vooruit, Cijfers herhalen Achteruit.
- Geheugenfuncties oriëntatie: Interview Deel B, Tijdsestimatie per sessie.
- Anterograde geheugenfuncties (nieuwe informatie leren): Tien figuren A, Tien woorden, Tien figuren B, Logisch geheugen, Stokjesfiguren A, Naam leren.
- Retrograde geheugenfuncties (oproepen of herkennen uit het lange termijn geheugen): Interview Deel A, Beroemdheden en nieuwsfeiten.
- Taalfuncties: Tien figuren A Benoemen, Tien figuren B Benoemen, Definiëren, Zinnen vormen, Beschrijven, Schrijven, Technisch lezen, Begrijpend lezen.
- Somatognosie: Vingergnosie, Links‐rechts differentiatie.
- Praxis: Ideatorische praxis, Tekenen, Stokjesfiguren B.
- Logisch denken: Spreekwoorden en zegswijzen, Overeenkomsten, Rekenen, Logisch associëren.
- Executieve functies:
- Bewuste gedragssturing en responsinhibitie: Klopreeksen, Drieledige krullen.
- Analyseren en verder zetten van een sequentie: Meander, Symbolenreeks kopiëren.
- Doelgericht gedrag, efficiënte zoekstrategie, planmatig te werk gaan: Symbool detecteren, Doolhoven.
- Gerichte woordproductie: Semantische Woordvlotheid en Beginletter Woordvlotheid.