Profil de Rendement Mnésique ('Rey Memory Scale')
- Vandereycken, W., Houben, M. & Vandenbergen, R. (1985). Het neuropsychologisch functioneren van ernstig vermagerde anorexia nervosa-patiënten. Tijdschrift voor Psychiatrie, 27 (3), 180-189
- Araki, S., Gilioli, R., Landrigan, P. & Yokoyama, K. (1994). Neurobehavioral Methods and Effects in Occupational and Environmental Health. San Diego: Academic Press, Inc.
Reynell Taalontwikkelingschalen
Uitgever: Pearson
Schlichting Test voor Taalproductie - II
Uitgever: Bohn Stafleu van Loghum
Token Test
Word Fluency Test (WFT)
Afkorting: WFT
Jaar uitgave: 2006
Duur: 10 minuten
Leeftijd: 14-85 jaar
Uitgever: Hogrefe Uitgevers
Beschrijving test: De opdracht voor de cliënt bestaat erin om in één minuut zoveel mogelijk verschillende woorden uit een bepaalde semantische categorie op te noemen. Het eerste onderdeel bestaat uit het opnoemen van zoveel mogelijk dieren, het tweede onderdeel bestaat uit het opnoemen van zoveel mogelijk beroepen.
Meetpretentie: De WFT meet het functioneren van het semantisch geheugen.
Normering: Vlaamse en Nederlandse normen, onderscheiden in 12 leeftijdscategorieën
Bronnen:
Peabody Picture Vocabulary Test (PPVT-III-NL)
Uitgever: Pearson
Akense Afasie Test (AAT)
Uitgever: Hogrefe Uitgevers
- https://www.hogrefe.com/at/shop/aachener-aphasie-test.html
- A., Mulder, J., Lindeboom, J. & Schmand, B. (2012). Handboek neuropsychologische diagnostiek. Amsterdam: Pearson Assessment and Information B.V.
Amsterdam Nijmegen Test voor Alledaagse Taalvaardigheden (ANTAT)
Uitgever: Hogrefe Uitgevers
Batterie Rapide de Dénomination (BARD)
Boston Diagnosic Aphasia Examination (BDAE)
Uitgever: Pearson Clinical Assessment
- https://www.pearsonassessments.com/store/usassessments/en/Store/Professional-Assessments/Speech-%26-Language/Western-Aphasia-Battery-Revised/p/100000194.html#tab-details
- https://www.proedinc.com/Products/11850/bdae3-boston-diagnostic-aphasia-examinationthird-edition.aspx
- Lezak, M. Neuropsychological Assessment. Oxford University Press, 2004
Boston Naming Test / Boston Benoem Taak (BNT/BBT)
Uitgever: Pearson Clinical Assessment
Birmingham Object Recognition Battery (BORB)
Children's Communication Checklist 2 (CCC-2-NL)
Uitgever: Pearson
De vragenlijst wordt ingevuld door de ouder/verzorger en bevat een reeks beweringen die beschrijven hoe kinderen communiceren. Voor elke bewering wordt de ouder gevraagd om te beoordelen hoe vaak het beschreven gedrag wordt geobserveerd (0: minder dan één keer per week (of nooit) – 1: minstens één keer per week – 2: één of twee keer per dag – 3: verschillende keren per dag (of altijd)).
De vragenlijst is goed geschikt voor het screenen van kinderen van wie het waarschijnlijk is dat zij spraak- en of taalmoeilijkheden hebben. Daarnaast kan de test gebruikt worden bij het identificeren van pragmatische stoornissen bij kinderen met communicatieproblemen. Tenslotte is de test ook bruikbaar bij het identificeren van kinderen die voor een autisme spectrum stoornis (ASS) onderzocht moeten worden.
Clinical Evaluation of Language Fundamentals - Nederlandse versie 4 (CELF-4-NL)
Uitgever: Pearson Clinical Assessment
Niveau 1: Is er een taalprobleem? U neemt eerst de vier meest discriminerende subtests, de kerntests, af om de zogeheten Kernscore te verkrijgen. Op deze manier kunt u snel en betrouwbaar vaststellen of er sprake is van een taalprobleem.
Niveau 2: Op welk gebied heeft dit kind een taalprobleem? U kunt de aard van het taalprobleem nader onderzoeken door aanvullende subtests af te nemen. De CELF-4-NL geeft standaardscores voor prestaties op verschillende deelgebieden: taalbegrip, taalproductie en taalgeheugen.
Niveau 3: Zijn er ook problemen op andere gebieden? Op dit niveau onderzoekt u een mogelijk verband tussen taalprobleem en een onderliggende (klinische) problematiek met subtests als: Fonologisch bewustzijn, Snel Benoemen, Cijfers Herhalen, Reeksen opsommen, en Woordassociaties.
Niveau 4: CELF-4-NL bevat verder twee niet-genormeerde vragenlijsten: De vragenlijst Pragmatiek en de Observatieschaal, die de leerkracht of therapeut behulpzaam kunnen zijn bij de observatie en beoordeling van de communicatieve en sociale vaardigheden van het kind in de klas.
Meetpretentie: De CELF is een taaltest voor de diagnose en evaluatie van taalproblemen.
Contral Oral Word Assosciation Test (COWAT)